Cinder av Marissa Meyer (The Lunar Chronicles bok 1) Swedish Review

24104539

Originaltitel: Cinder

Publicerad: 2015 (först publicerad 2012)

Publicerad av: Modernista (Jag fick denna bok av förlaget i utbyte mot en ärlig recension)

Översatt av: Lena Karlin

Antal sidor: 336

Första meningen: Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål.

Betyg på Goodreads: 4/5

Handling:

Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka…

Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom. Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp, och samtidigt dragits in i en förbjuden attraktion.

Cinder slits, i denna futuristiska version av Ask­unge­sagan, mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu gräva fram hemligheter ur sitt förflutna om hennes värld ska ha en framtid.

Mina tankar:

Åh vad jag tyckte om den här boken. När jag började läsa trodde jag inte att jag skulle tycka om den så mycket som jag gjorde, då världen i boken är ganska speciell. Det visade sig att den var superbra!

Handlingen utspelar sig i en futuristisk version av vår värld. Jorden är uppdelar i färre men större nationer och denna bok utspelar sig i Samväldet, i huvudstaden Nya Beijing. Många människor har blivit androider av olika skäl, de har alltså robotdelar. En av dom är Cinder, en android som jobbar som mekaniker på ett torg i Nya Beijing. Hon bor tillsammans med sin förmyndare och dennes två döttrar (i original berättelsen är detta styvmamman och styvsystrarna). Cinder var underbar som huvudkaraktär och det var lätt att tycka om henne. Jag älskade hennes förhållande med Peony (Petronella), som i den här boken var bra. Jag har upptäckt att det finns flera återberättelser där Petronella är snäll och jag älskade att Meyers valde att göra likadant.

Kai, står på tur att bli Kejsare över samväldet, något som för med sig mer trubbel än fördelar. Han träffar Cinder när han uppsöker henne för att laga en av Kais robotar som gått sönder. Kai är även han en underbar karaktär och det faktum att vi fick se händelserna ur både Cinder och Kais ögon skapade en bra dynamik i boken.

Antagonisten/fienden i boken, Levana, var också perfekt skriven. Man hatade verkligen henne från första stund och jag hade flera gånger velat hoppa in i boken bara för att ge henne en käftsmäll. Usch vilken hemsk person! Hon var i alla fall lyckad i den roll som hon har, men det är inte en karaktär som man känner något annat än hat för.

Handlingen är grymt intressant och det finns inte en tråkig stund. Även om handlingen följer sagan var den så annorlunda att det kändes som om man läste en helt ny berättelse.

Jag brukar ha svårt för att läsa böcker på svenska men översättningen i denna bok var otroligt bra, och det kändes aldrig konstigt eller styltat som det brukar kunna göra. Detta är väldigt viktigt då jag läst svenska översättningar som helt enkelt inte gått att läsa till slutet för de var så otroligt dåligt översatta.

Jag är nu helt hooked på den här bokserien och kommer att plöja igenom resten av böckerna så fort de är införskaffade. Den har allt liksom. Bra karaktärer, en spännande handling och den är bra skriven.

Rekommenderar jag den?

Absolut! Jag rekommenderar denna varmt till dig som vill läsa en ny version av Askungen, eller överhuvudtaget vill läsa en bra bok!

Leave a Reply

