Publicerad av: Modernista (stort tack till förlaget för recensionsexet)

Det var en sådan egendomlig sak att säga.
»Har du en regel som förbjuder mord?« frågade kriminalinspektör Beauvoir.

Det är mitt i sommaren och den förmögna familjen Finney har samlats på värdshuset Manoir Bellechasse för att ta farväl av sin bortgångne far.
Men i takt med att temperaturen stiger börjar också gamla hemligheter och bittra rivaliteter att komma upp till ytan. När värmevågen kokar över till en mäktig storm, lämnar denna efter sig ett lik.
Kommissarie Gamache, som är en av gästerna på Bellechasse, finner sig plötsligt i ett hus fullt av misstänkta.

Vad jag tyckte:

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Tänk dig Poirot men i modern tolkning och det utspelar sig i Kanada. Handlingen var mycket spännande, även om den hade perioder som var mer transportsträcka än något annat, men det var trots det en mycket bra bok. Som man brukar är man läser deckare försöker man lista ut vem mördaren är och här var det för mig alldeles omöjligt. Samtidigt kändes det ganska uppenbart när mördaren väl avslöjades.

Kommissarie Gamache var en trevlig huvudkaraktär. Det var verkligen en modern version av Hercule Poirot, men mer som en hylling, inte som en rip-off. Man kände att Gamache hade kontroll över situationen och det var till och med så att man kände sig trygg med honom. Ganska svårt att få den känslan när man läser en bok men Louise Penny har lyckats med det.

Resten av karaktärerna är en härlig samling. Det finns karaktärer som du verkligen känner för och några man i princip hoppas ska falla offer för mördaren. Penny har skapat flera komplexa och intressanta karaktärer som verkligen gjorde den här boken intressant. Vad som även var bra var att man fick veta vad nästan alla karaktärer tyckte och kände vid något tillfälle under bokens gång vilket definitivt gjorde karaktärera mer verkliga.

Handlingen var bra uppbyggd och det var intressant att läsa. Det var inte bara fokus på mordet och hitta mördaren, utan man fick även veta mycket om själva hotellet (som nästan är en helt egen karaktär) och mycket om de olika karaktärerna. Det gjorde i och för sig att vissa delar var lite långsammare att läsa och visa stycken kändes tyvärr helt ointressanta. Men boken i helheten var mycket bra och intressant att läsa.

Rekomenderar jag den?

Absolut!